12 Mayıs 2015 SALI
|
Resmî Gazete
|
Sayı :
29353
|
|
YÖNETMELİK
|
|
Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğünden:
SU YAPILARI DENETİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
|
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin maksadı, 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu
ve Su Kullanım Hakkı Anlaşması çerçevesinde elektrik enerjisi üretmek
maksadıyla yapılacak tesislerin su yapısıyla ilgili kısımları ile diğer su
yapılarının; onaylı fizibiliteye uygun kati, uygulama ve iş sonu projelerinin
kontrol ve onayı ile yapımındaki inceleme ve denetimi, denetime ilişkin
müşavirlik hizmeti satın alınması, denetim işleriyle ilgili masrafların
tahsili, DSİ tarafından yetkilendirilecek şirketlerin ve denetim yapacak
personelin nitelikleri, denetleme usulleri, DSİ’nin, yatırımcının, proje
müellifinin, yüklenicinin, yetkili denetim firmasının görev ve sorumlulukları
ile yaptırımların uygulanmasına dair usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; her türlü su yapıları ile hidroelektrik enerji üretim tesisleri
kapsamında bulunan baraj, regülatör, her türlü tünel ve galeriler, iletim
kanalı, borulu isale hattı ve üzerinde yer alan tüm sanat yapıları, yükleme
havuzu, dolusavak, kuyruksuyu yapıları, şantiye içi ulaşım ve taşıma yolları ve
benzeri yapılar, enerji yapılarını teşkil eden tüm sanat yapıları ve bunlara
ait hidro-mekanik ekipmanlar ile diğer her türlü su yapılarının proje onayları,
inşaat ve montaj denetimleri ve kabul işlemlerinin DSİ tarafından yapılması ile
denetim hizmetinin 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında
satın alınmasını kapsar.
(2) İlgili kanunlarına göre su
yapıları yapmak üzere görevlendirilmiş veya yetkilendirilmiş kamu kurum ve kuruluşları
ile mahalli idareler mevzuatı çerçevesinde DSİ’den talep etmeleri halinde su
yapılarının denetimi, bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 18/12/1953 tarihli ve 6200 sayılı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun ek 6 ncı maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte
geçen;
a) Bakanlık: DSİ’nin bağlı olduğu Bakanlığı,
b) Denetim elemanı: Su yapılarına ait
projelerin ve inşa faaliyetlerinin denetim hizmetlerinde görev alan denetim
sorumlusu, denetçi mühendisi,
c)
Denetim
hizmeti alım sözleşmesi: Denetim işlerine ilişkin 4735 sayılı Kamu İhale
Sözleşmeleri Kanunu hükümleri çerçevesinde yapılan sözleşmeyi,
ç) Denetçi mühendis: Su
yapılarının projelerinin etüt, planlama, teknik araştırma, proje yapımı, proje
kontrolü, proje tasdiki, inşa ve denetim faaliyetlerinde toplam olarak en az
beş yıl çalışmış, mesleki faaliyetlerden men edilmemiş ve bu Yönetmeliğin 18 inci
maddenin birinci fıkrasında belirtilen suçlardan kesinleşmiş mahkûmiyet kararı
bulunmayan mühendis ve mimarı,
d)
Denetim
Sorumlusu: Su yapılarının projelerinin etüt, planlama, teknik araştırma, proje
yapımı, proje kontrolü, proje tasdiki, inşa ve kontrollük faaliyetlerinde kamu
veya özel sektörde toplam olarak en az on yıl çalışmış, mesleki faaliyetlerden
men edilmemiş ve bu Yönetmeliğin 18 inci maddesinin birinci fıkrasında
belirtilen suçlardan kesinleşmiş mahkûmiyet kararı bulunmayan mühendis ve mimarları,
e) DSİ: Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünü,
f) EİGM: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Enerji
İşleri Genel Müdürlüğünü,
g) EPDK: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
ğ) İş sonu projesi: Onaylı
uygulama projelerinin sahada uygulanması sırasında, görülen teknik lüzum
üzerine; SYDF veya DSİ yetkilileri tarafından da tutanak, ataşman ve benzeri
şekilde imza altına alınarak belgelendirilmiş değişikliklerin, yapıldıkları
şekli ile işlenmiş son halini gösterir projeyi,
h) İzin belgesi: Şirketin (SYDF), DSİ tarafından yetkili
kılındığına dair verilen belgeyi,
ı) Kati/kesin proje: Yatırımcının
yetkilendirdiği bir tasarım firması/proje müellifi tarafından yapılan, bir
üretim tesisi veya inşaatın ana ve yardımcı yapılar ile nasıl yapılacağını
gösteren açıklama, şema, plan ve proje paftaları ile bunların düzenlenmesine
dayanak olan hesap, keşif ve şartnamelerden oluşan projeyi,
i)
Mesleki
Deneyim Belgesi: Denetim sorumlusu ve denetçi mühendisin mesleki deneyimini
gösteren belgeyi,
j)
Proje
müellifi: Proje yapımı hizmetlerini iştigal konusu seçmiş, su yapısı
projelerini hazırlayan gerçek veya tüzel kişiyi,
k)
Su
kullanım hakkı anlaşması (SKHA): Hidroelektrik enerji üretim tesisinin su
kullanım hakkı ve işletme esaslarına ilişkin
anlaşmayı,
l)
Su
yapıları: Baraj, gölet, regülatör, yükleme havuzu, tünel, kanal, borulu isale
hattı, sulama tesisi, kollektör, içmesuyu, isale hattı, su haznesi, terfi
merkezi, arıtma tesisi, atıksu toplayıcı hatları ile arıtma tesisi, atık
depolama barajı, taşkın kontrol ve nehir yatağı düzenlenmesi tesisleri ve
benzeri yapıları,
m)
Su
yapıları yetkili denetim firması (SYDF): Su yapılarının fenni usul ve esaslar
çerçevesinde, çevre ile uyumlu halde inşa edilmelerini sağlamak ve şantiyede
yapılması gereken denetim faaliyetlerini yapmak üzere DSİ tarafından yetkilendirilen
Türk Ticaret Kanununa göre kurulmuş şirketleri,
n)
Tesis
Bedeli: Keşif bedeline %15 bilinmeyen giderlerin eklenmesi ile bulunan denetime
esas işin öngörülen maliyeti,
o) TÜRKAK: Türkiye Akreditasyon Kurumunu,
ö) Uygulama projesi: Yatırımcının
yapacağı yapım ihalesinden sonra yatırımcı tarafından yetkilendirilen tasarım
firması/proje müellifi tarafından sahada yapılacak imalatların iş programına
göre hazırlanacak olan, kati/kesin projede prensipleri belirlenmiş (onaylı
fizibilite raporuna göre), ana ve yardımcı yapıların, DSİ kriterlerinin,
standartların, ilgili mevzuat ve yönetmelik hükümlerinin gerektirdiği şekilde
imalata yönelik detayları içeren, şema, plan, kesit, proje ve proje detay
paftaları ile bunların düzenlenmesine dayanak olan hesap, metraj, keşif ve
şartnamelerden oluşan uygulamaya esas projeyi,
p)
Yardımcı
denetim elemanı: Denetim sorumlusu ve denetçi mühendisin sevk ve idaresi
altında görev yapan laborant, tekniker, teknisyen, sürveyan, alet operatörü,
nivocu ve benzeri elemanları,
r) Yatırımcı: Su yapıları yapmak üzere
Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası
Kanunu kapsamında EPDK’dan lisans almış elektrik üretim şirketleri, 6446 sayılı
Kanun ve ilgili yönetmelik kapsamında lisanssız tesis kurmak üzere gerekli
izinleri almış olan gerçek ve tüzel kişileri, ilgili kanunlarına göre su
yapıları yapmak üzere görevlendirilmiş veya yetkilendirilmiş kamu kurum ve
kuruluşları ile mahalli idareleri,
s) Yüklenici: Su yapılarının inşaat
yapım işini üstlenen gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen diğer
ifade ve kısaltmalar ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Denetim
Hizmetlerinin Yürütülmesi, Proje Müellifi, DSİ, SYDF, Yatırımcı ile
Yüklenicinin Yetki, Görev ve Sorumlulukları
Genel hükümler
MADDE 5 – (1) DSİ, su
yapılarının proje onayı ve kontrollük hizmetini doğrudan yapabileceği gibi,
4734 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde danışmanlık hizmeti satın almak
yoluyla da yaptırabilir.
(2)
Kati,
uygulama ve iş sonu projelerinin inceleme ve tasdiki ile işlerin arazide
denetimi konularında kontrollük hizmetini DSİ’nin doğrudan yürütmesi durumunda;
DSİ, kontrollük teşkilatını ve denetimde görevlendireceği personeli
yüklenicinin inşaat işine ait genel iş programını göz önünde bulundurarak belirler.
(3)
Su
yapılarının, uygulama ve iş sonu projelerinin tasdiki ve/veya arazide denetimi
konularında 4734 sayılı Kanun hükümlerine göre müşavirlik hizmeti satın
alınması durumunda;
a)
Yatırımcı
inşaat işine ait, genel iş programını, genel yapım metodolojisini ve işi
yapacak yüklenici/yükleniciler ile ilgili bilgileri, işe başlamadan en az dört
ay önce DSİ’ye sunar. Yatırımcı tarafından DSİ’ye işe başlamadan en az dört ay
önce verilmesi gereken genel iş programında, işe ait bütün ünitelerin ve
bunlara ait alt ünitelerin başlangıç ve bitiş tarihleri, çalışılacak ve
çalışılmayacak günler, yirmidört saat veya oniki saat üzerinden çalışılacak
tarihler çubuk diyagramda açıkça gösterilir. Bu iş programındaki inşaat bitim
tarihi EPDK tarafından verilen üretim lisansında yer alan tesis tamamlanma
tarihini geçemez. Yatırımcı bu hususun kontrolü için iş programı ekinde üretim
lisansını da DSİ’ye ibraz eder.
b) Yatırımcı, yüklenici ile yapmış olduğu sözleşmeyi
DSİ’ye ibraz eder.
c) DSİ; iş programını da göz önünde
bulundurarak denetim hizmetinin organizasyon yapısını ve denetimde çalışacak
teknik personel sayısını belirler.
ç) DSİ tarafından müşavirlik
denetim hizmeti ihale edilmeden önce; DSİ, yatırımcı ve yüklenici/yükleniciler
arasında, tarafların görev ve sorumluluklarının neler olduğunu kapsayan örneği
ek- 2’de yer alan protokol düzenlenir.
d)
DSİ’nin,
yapacağı müşavirlik hizmet alımı ihaleleri, her proje için ayrı ayrı
olabileceği gibi, havza bazındaki projeler, bir veya birden fazla il bazındaki
projeler düşünülerek ihtiyacın belirlenmesi ve buna göre grup halinde ihale
ilanına çıkılması da söz konusu olabilir. DSİ’nin birden fazla işin denetimini
aynı ihale kapsamında yaptırmak istemesi durumunda EK 2’de yer alan protokol
her bir iş için ayrı ayrı düzenlenir. SYDF, istenen süre içerisinde, ilan
edilen şekliyle teklifini ve hizmet alım ilanında gerekli görülen diğer
belgeleri DSİ’ye sunar.
e) Kati projelerinin tasdik yetkisi DSİ’dedir.
f)
SYDF’nin
proje onay gurubunda yer alan denetçi mühendislerin taşıyacağı şartları DSİ
belirler.
(4)
Su
yapılarının uygulama projesini yapan proje müellifi/tasarım firması, aynı
projenin denetimini yapan SYDF olamaz. SYDF ile yatırımcı ve/veya yüklenici
arasında denetlenen iş kapsamında herhangi bir ortaklık ilişkisi bulunamaz.
Yatırımcı ve yüklenici firmalardan ayrılan kişilerin kurdukları Su Yapıları
Yetkili Denetim Firmaları, bu yatırımcı ve/veya yüklenici firmaların yer
aldıkları işleri üç yıl süre ile
denetleyemez.
Denetim
MADDE 6 – (1) Elektrik
enerjisi üretmek maksadıyla yapılacak olan hidroelektrik tesislerinin baraj,
regülatör, yükleme havuzu, tünel, kanal, borulu isale hattı gibi su yapısıyla
ilgili kısımları ile gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılacak baraj, gölet
ve regülatör gibi su yapıları ile diğer su yapılarından sulama tesisi, isale
hattı, kollektör, arıtma tesisi, taşkın ve nehir yatağı düzenlemesi ve benzeri
su yapılarının inşasının inceleme ve denetimi zorunludur.
(2) Birinci fıkrada belirtilen su
yapılarının denetim hizmetleri, masrafları ilgililerine ait olmak üzere; DSİ
tarafından yapılır veya DSİ tarafından yetkilendirilen Türk Ticaret Kanununa
göre kurulmuş şirketlerden DSİ’ce müşavirlik hizmeti satın alınarak yaptırılır.
(3) Su yapıları yapmak üzere ilgili
kanunlarına göre görevlendirilmiş ve yetkilendirilmiş kamu kurum ve kuruluşları
ile mahallî idareler, mevzuatı çerçevesinde talep etmeleri hâlinde su
yapılarının denetim hizmetleri bu Yönetmelik kapsamında yapılır. Denetim
masrafları, denetlenen yatırımcı gerçek veya tüzel kişiler tarafından DSİ’ye ödenir.
(4) SYDF, su yapısının uygulama ve/veya
revize uygulama projesini onaylamak, projesine ve ilgili mevzuata uygun olarak
yapılmasını sağlamak, imalatta kullanılan malzemelerin ve imalatın projesine,
teknik şartname ve standartlara uygunluğunu kontrol etmek, malzemeler ve
imalatla ilgili deneyleri yapmak ve/veya yaptırmak, neticelerini belgelendirmek
zorundadır. SYDF, hazırlayacağı iş sonu raporunu ve eklerini geçici kabulden
önce DSİ’ye verir.
Denetime ilişkin masrafların tespit ve tahsili
MADDE 7 – (1) Yatırımcı,
denetim işinin DSİ tarafından ihale edilebilmesi için; denetim masrafı için DSİ
tarafından belirlenen bedelin %10’undan az olmayan bir bedeli, DSİ’nin resmi
kurumsal bütçe hesabına nakden ve tek seferde
yatırır.
(2)
Denetim
hizmetinin DSİ tarafından ihale edilebilmesi için; DSİ tarafından belirlenen
toplam denetim masrafı için belirlenen bedelin %25’inden az olmamak üzere, işin
adına alınmış ve işin sonuna kadar geçerli olan teminat yatırımcı tarafından
DSİ’ye verilir.
(3)
Yatırımcı,
DSİ’nin yapacağı ihale sonrasında DSİ ile SYDF arasında imzalanacak sözleşme
bedeli, fiyat farkı ve KDV dahil ödemeyi kabul ve taahhüt eder.
(4)
Yatırımcı,
işin proje kontrolü ve tasdiki ile arazide denetimi konularındaki
kontrollük/danışmanlık hizmetinin bedelini, DSİ ile SYDF arasındaki aylık
hakkedişlerin düzenlenmesinden sonra en geç onbeş gün içinde, hakkedişe ait
bedeli DSİ’nin resmi kurumsal bütçe hesabına nakten ve tek seferde yatırır.
(5)
Yatırımcı
işin, gerek finansman ve gerekse temel-tünel şartlarındaki değişikliklerden,
olumsuz hava koşulları, doğal afetler, terör, ithalatta olabilecek gecikmeler
veya doğrudan yüklenicinin sebep olduğu yanlış, hatalı imalatlar veya
yetersizliklerden kaynaklı olarak uzamasından dolayı, SYDF ile DSİ arasında
imzalanan ve onaylı ilk iş programına göre yapılan sözleşmedeki adam/ay
sayılarının yetersiz kalması durumunda ilave denetim masraflarının tamamını
fiyat farkı ve KDV dahil ödemekle yükümlüdür.
(6)
DSİ
tarafından SYDF belirlemek üzere yapılacak ihalenin herhangi bir sebepten
gecikmesi veya sonuca bağlanamamasından dolayı yatırımın geç başlaması
durumunda yatırımcı ve yüklenici DSİ’yi sorumlu tutamaz.
(7)
Yatırımcının
işe süresinde başlamaması veya yatırımdan vazgeçmesi halinde DSİ tarafından
SYDF’ye yapılan tüm ödemeler yatırımcı tarafından DSİ’ye ödenir.
(8)
Denetimin,
doğrudan DSİ tarafından yapılması durumunda, DSİ
tarafından Yİ-ÜFE kullanılarak cari yıl fiyatları ile tespit edilecek
tesis bedelinin %3’ü denetim masrafı olarak yatırımcıdan alınır. Bu denetim
masrafı, protokolün imzalanmasından itibaren, iş bitim tarihini geçmeyecek
şekilde ve en fazla on eşit taksit halinde her ayın onbeşinde DSİ’nin resmi
kurumsal bütçe hesabına yatırılır.
İş programı
MADDE 8 – (1) Yatırımcı işe
başlamadan en az dört ay önce iş programını DSİ’ye verir. DSİ iş programını
inceler ve uygun görmesi durumunda onaylar. DSİ’nin iş programını uygun
görmemesi durumunda, yatırımcı iş programı üzerinde DSİ’nin görüşleri
doğrultusunda gerekli düzenlemeleri yaparak onay için tekrar DSİ’ye verir. Bu
durumda dört aylık süre, revize iş programının DSİ’ye sunulduğu tarihten
itibaren başlar. DSİ onayladığı iş
programı doğrultusunda denetim işinin organizasyon yapısını kurar, denetim
hizmeti satın alıp alınmayacağına karar verir ve bu hizmeti almaya karar
vermesi durumunda da SYDF’yi belirlemek üzere ihale işlemlerini başlatır.
(2) Yüklenici tarafından iş
programında değişiklik önerilmesi durumunda revize iş programı yatırımcı
tarafından incelenir ve uygun görülmesi durumunda tasvip edilerek DSİ’ye
gönderilir. DSİ gerek görmesi durumunda iş programı ile ilgili olarak SYDF’nin
de yazılı görüşüne başvurur. Revize iş programı da DSİ tarafından incelenir ve
otuz takvim günü içerisinde yazılı görüş verilir. Revize iş programı uygun
görülmesi durumunda DSİ tarafından onaylanır. İnşaat işinin uzaması, dolayısı
ile DSİ tarafından ihale edilmek sureti ile alınan denetim hizmetinin süresinin
yeterli olmaması durumunda DSİ ile SYDF arasındaki sözleşme hükümleri
çerçevesinde hareket edilir.
İşe başlama
MADDE 9 – (1) DSİ’nin izni
olmadan işe başlanılamaz. Kati projesi onaylı olmayan, çevresel etki
değerlendirmesi sonucunda ÇED Gerekli Değildir veya ÇED Olumlu kararı
bulunmayan işlerde, işe başlanılamaz.
Kalite kontrol faaliyetleri
MADDE 10 – (1) Kalite
Kontrol faaliyetlerin yürütülebilmesi için uygun nitelikteki mühendis,
laborant, laborant yardımcısından uygun görülecek olan kalite kontrol eleman
veya elemanlarından teşekkül eden şantiye laboratuvarları, gerekli test
ekipmanları da temin edilmek sureti ile yüklenici tarafından kurulur.
Yüklenicinin şantiye laboratuvarı kurmayarak akredite olmuş bir laboratuvardan
hizmet almak istemesi halinde bu durumu DSİ’ye sunacağı Genel Yapım
Metodolojisinde açıkça belirtmesi gerekir. Böyle bir durumda DSİ tarafından
SYDF’nin Kalite Kontrol ve Laboratuvar Grubunda çalışması öngörülen personel
sayıları azaltılır. Şantiyede kurulan laboratuvarın DSİ tarafından yeterli bulunması
gerekir. İşin bünyesinde kullanılacak malzemelerle ilgili uygunluk testleri ve
işin rutin kalite kontrolüne yönelik testler SYDF personelinin nezaretinde
yapılır. Test raporları, SYDF’nin teste nezaret eden personeli tarafından da
imzalanır. Şantiye laboratuvarında yapılamayan testler; DSİ’nin uygun göreceği
ve/veya TÜRKAK tarafından akredite kamu veya özel laboratuvarlarda yüklenici
tarafından yaptırılır. Firma kendi laboratuvarında test yapıyor ise sonuçlar,
laboratuvar mühendisi tarafından imzalanarak SYDF’ye iletilir. Bu
laboratuvarların yaptığı testlerin doğruluğunun teyidi için; TÜRKAK tarafından
akredite özel laboratuvarlarda rutin aralıklarla testler yaptırılır.
(2)
İnşaatta
kullanılacak kalite kontrol sistemi yüklenici ve alt yüklenicileri kapsar. Alt
yükleniciler tarafından sağlanan bütün malzeme ve hizmetler de kayıt altına alınır.
(3)
İmalatta
kullanılacak tüm malzemeler için tedarikçi onay formları ve malzeme onay
formları düzenlenerek SYDF’nin de uygun görüşü alınır. SYDF bu konulardaki
görüşlerini en geç on gün içinde verir. Tedarikçi onay formu ekinde; firmaya
ait bilgiler, ilgili kurumlardan alınmış uygunluk belgeleri, çalışma belgeleri,
sicil belgeleri, Kalite, Çevre ve İSG sistem belgeleri, kapasite raporları,
işyerine olan mesafe bilgileri gibi dokümanlar bulunur. Malzeme onay formları
ekinde ise; Ürün katalogları, sertifikaları ve onaylı test raporları bulunur.
Alınacak bütün malzemeler için mümkün olduğunca üretici sertifikası, TSE
belgesi, CE belgesi ve referanslar istenir. SYDF bu konulardaki görüşlerini en
geç on gün içinde verir.
(4)
Su
yapılarıyla ilgili proje ve imalatlarda kalite kontrol faaliyetlerinin
yürütülmesine dair usul ve esaslar DSİ tarafından belirlenir.
Proje müellifinin ve tasarım firmasının görev ve sorumlulukları
MADDE 11 – (1) Proje
müellifi, su yapılarının uygulama projelerini, DSİ’nin onaylamış olduğu kati
projedeki formülasyona göre kot ve koordinatları esas alarak DSİ kriterleri ve
teknik şartnameleri başta olmak üzere, ilgili tüm yönetmelik, teknik şartname
ve standartlar doğrultusunda teknik ve mesleki kurallar çerçevesinde hazırlar.
(2)
Proje
müellifinin, DSİ’nin onaylamış olduğu kati projedeki formülasyon ve projenin
yeri ile ilgili kot ve koordinatlarda herhangi bir sebeple değişiklik önermesi
durumunda, bu durumu gerekçeleri ile birlikte bir rapor ile DSİ ve/veya SYDF’ye
bildirmesi ve DSİ’nin izni doğrultusunda hareket etmesi gerekir.
(3)
Proje
müellifi, uygulama projelerinin yapımı sırasında gerek görmesi durumunda her
türlü ilave sondaj, araştırma, deney ve testleri yaparak/yaptırarak, işin
emniyet, ekonomik, estetik ve ekolojik açıdan en uygun şekilde
projelendirilmesinden sorumludur.
(4)
Proje
müellifi, uygulama ve iş sonu projelerinin hesap ve çizimlerine ait tüm
orijinal dosyaları hazırlandıkları formatta DSİ’ye ve/veya SYDF’ye, istenilmesi
durumunda Enerji İşleri Genel Müdürlüğüne vermekle yükümlüdür.
(5)
Proje
müellifi, proje kapsamına giren işlerin tümünde DSİ kriterlerine uygun olarak
çalışır ve DSİ tarafından verilecek rapor dispozisyonuna göre çizim ve
raporlarını hazırlar.
(6) Proje müellifi, yaptığı projelerle ilgili bütün iş
kalemlerinin metraj ve keşiflerini hazırlar.
(7)
Proje
müellifi, çalışmalarını DSİ’nin yürürlükteki Genelgesi uyarınca CBS ortamında
da yürütür, gerekli veri tabanını hazırlar ve DSİ’ye teslim eder.
(8)
Proje
müellifi, DSİ’nin gerek projelerin yapımı sırasında ve gerekse kontrolü
sırasında talep edeceği her türlü belge, bilgi, rapor, hesap ve çizimi en kısa
sürede, istenildikleri formatta verir.
(9)
Proje
müellifi, iş sonu projelerini sahada yapılan imalatların gerçek durumlarını
yansıtacak şekilde hazırlar.
DSİ’nin görev ve sorumlulukları
MADDE 12 – (1) Elektrik
enerjisi üretmek maksadıyla yapılacak olan hidroelektrik enerji üretim
tesislerinin baraj, regülatör, yükleme havuzu, tünel, kanal, borulu isale hattı
gibi su yapısıyla ilgili kısımları ile diğer su yapılarından sulama tesisi,
isale hattı, kollektör, arıtma tesisi, taşkın ve nehir yatağı düzenlemesi ve
benzeri su yapılarının proje onayları, inşaat/montaj denetimleri ile kabul
işlemleri DSİ tarafından yapılır. DSİ gerekmesi durumunda denetim
yükümlülükleri ile ilgili olarak, kendisinin belirleyeceği kısımların
denetimini yapmak üzere 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümleri çerçevesinde
müşavirlik hizmeti satın alabilir.
(2)
DSİ,
su yapılarını inşa eden yüklenicinin çalışmalarını sürekli olarak denetler.
Şantiyede yürütülen işlerin fenni usul ve esaslara göre yapılmasını sağlar
ve/veya sağlatır.
(3)
DSİ,
su yapılarının inşaatı safhasında görev alan SYDF’nin faaliyetlerini haberli
veya habersiz olarak denetler.
(4)
DSİ,
şantiyede yapılan uygunsuz imalatlara ilişkin gerekli yaptırımları uygular ve
uygunsuzluğun giderilmesini sağlar.
(5)
DSİ işin fenni usul ve esaslara göre kontrol edilebilmesi için yatırımcı,
SYDF ve yükleniciden iş ile ilgili her türlü bilgi, belge ve dokümanı ister.
(6) DSİ; SYDF başvurularını değerlendirir ve uygun
görülenleri sertifikalandırır.
(7)
Yönetmelikte
belirtilen hususlara aykırı iş yapan SYDF’lerin sertifikaları DSİ tarafından
iptal edilir.
(8)
DSİ;
SYDF tarafından şantiyede kullanılmak üzere işin niteliği ve türüne bağlı
olarak önerilen denetim formlarını inceler ve uygun görmesi durumunda bu
formların şantiyede kullanılmasına müsaade eder. Şantiyede, yalnızca DSİ’nin
onayı alınmış olan denetim formları kullanılır.
(9)
DSİ
baraj, gölet gibi depolamalı tesislerde, içinde jeoloji ve inşaat
mühendislerinin bulunduğu en az üç (3) kişilik bir Komisyon marifeti ile
temelin gövde inşasına başlanması için uygun olup olmadığını yerinde inceler.
DSİ, yatırımcı ve/veya yüklenicinin gövde inşaatına başlama konusundaki yazılı
talebini en geç onbeş gün içerisinde gerekli incelemeleri yaparak
sonuçlandırır. Uygun görülmeyen hususlar DSİ tarafından SYDF ve yatırımcıya
yazılı olarak bildirilir. DSİ’nin onayı olmadan gövde inşaatına başlanılmaz.
(10) DSİ baraj, gölet gibi depolamalı
tesislerde su tutma iznini verir. DSİ’den yazılı izin alınmadan su tutma işlemi gerçekleştirilmez.
(11) DSİ, yaptıracağı denetim hizmetinin
masrafını belirleyeceği şartlar dahilinde yatırımcıdan tahsil eder.
(12) DSİ, geçici ve kesin kabul işlemlerini gerçekleştirir.
SYDF’nin yetki, görev ve sorumlulukları
MADDE 13 – (1) SYDF; işin
projesine, teknik şartnamelerde belirtilen hususlara ve ilgili mevzuatlarında
belirtilen hükümlere göre yapılıp yapılmadığını kontrol eder, tespit ettiği
hususları DSİ’ye bildirir. SYDF denetim hizmetlerini, ilgili tüm yönetmelik,
teknik şartname ve standartlar doğrultusunda teknik ve mesleki kurallar
çerçevesinde yapmakla yükümlüdür.
(2)
SYDF,
DSİ ile yaptığı hizmet alımı sözleşmesinde öngörülen denetim elemanını işin
süresi boyunca şantiyede bulundurmak zorundadır.
(3)
SYDF,
su yapısının uygulama ve/veya revize uygulama projesini, yatırımcı tarafından
sunumundan itibaren otuz gün içerisinde onaylar, eğer onaylamazsa gerekçeli
görüşünü DSİ ve yatırımcıya yazılı olarak bildirir. SYDF; su yapısının
projesine ve ilgili mevzuata uygun olarak yapılıp yapılmadığını inceler,
imalatta kullanılan malzemelerin ve imalatın projesine, teknik şartname ve
standartlara uygunluğunu tespit eder, malzemeler ve imalatla ilgili deneylerin
yüklenici tarafından yapılmasını sağlar ve bunları inceler, sonuçlarını belgelendirir, yapılan tüm denetim
hizmetlerine ilişkin belgeleri DSİ ve/veya EİGM’ne verir. SYDF, her yapının
imalatından sonra iş sonu projelerinin hazırlanarak DSİ’ye gönderilmesi
konusunda yatırımcıyı uyarır. SYDF, zamanında hazırlanmayan iş sonu Projeleri
konusunda DSİ’ye gerekli bilgiyi aktarır. SYDF, proje müellifi tarafından
hazırlanan iş sonu projelerinin imalatın gerçek durumunu yansıtıp
yansıtmadığını kontrol eder ve onaylayarak DSİ’ye gönderir.
(4)
Şantiyede
kullanılacak denetim formları işin niteliği ve türüne bağlı olarak SYDF
tarafından DSİ’ye önerilir ve şantiyede DSİ’den onay alınmış denetim formları kullanılır.
(5)
SYDF,
baraj gövdesi ile regülatör inşaatlarına başlanmadan önce zeminin gövde
inşaatlarına başlanılması için uygun olup olmadığını inceler, tespit ettiği
hususları içeren bir raporu DSİ’ye sunar.
(6)
SYDF,
barajlı hidroelektrik enerji santrallı projelerinde; barajda su tutma işleminin
yapılıp yapılamayacağı, yüklenici ve/veya yatırımcının su tutma iş programının
uygun olup olmadığı yönündeki görüşlerini ve bu konularda hazırlayacağı evrakı,
ilgili DSİ Bölge Müdürlüğüne yazılı olarak sunar.
(7)
SYDF,
yapım işlerinde kullanılacak malzemelerin teknik şartnamelere ve standartlara
uygun olup olmadığını denetler, uygunsuzluğu DSİ’ye bildirir.
(8)
Su
yapılarının, mevzuata ve onaylı projesine aykırı yapılması halinde, denetim
hizmeti yapan SYDF bu durumu derhal DSİ’ye bildirir. SYDF, işin gidişatı ile
ilgili olarak özellikle sorun yaşanan hususların belirtildiği raporunu DSİ’nin
belirleyeceği sıklıkta hazırlar.
(9)
İnşaat
aşamasında yapılacak olan her türlü beton imalatı, sanat yapısı imalatı, kazı,
dolgu, şev kazıları, enjeksiyon ve benzeri konuları yerinde sürekli kontrol
eder ve yapılan işlemleri düzenli olarak DSİ’ye bildirir.
(10) SYDF, işin yapımı sırasında gereken
ve yüklenici tarafından hazırlanan tüm özel şartname ve metodolojileri tetkik
eder ve uygun olup olmadıklarını DSİ’ye yazılı olarak bildirir. SYDF; gerekmesi
durumunda DSİ’nin talebi üzerine, metodoloji hazırlayarak DSİ’nin görüşüne
sunar. Önerilen yapım metodolojisi işin keşfini değiştirir nitelikte ise bu
metodolojinin uygulanması için yatırımcı temsilcisinin de onayının alınması şarttır.
(11) SYDF, su yapısı tamamlandığında,
projesine, fen ve sanat kaidelerine uygun olarak bitirildiğini belirten iş
bitirme tutanağını düzenler ve ilgili DSİ Bölge Müdürlüğü ile DSİ Genel
Müdürlüğü’ne gönderir.
(12) SYDF, görevli bulunduğu su yapısına
ait bilgi ve belgeleri, işin kabul tarihinden itibaren onbeş yıl süreyle
muhafaza eder.
(13) SYDF ile SYDF’de görev alan denetim
elemanları, su yapısının projesine, fen ve sanat kurallarına, ilgili mevzuata
uygun olarak yapılmaması ve bilgi ve deneyimin idarenin yararına
kullanılmamasından meydana gelen zarar ve ziyandan kabul tarihinden itibaren on
beş yıl süreyle yatırımcı, yapım işini üstlenen yüklenici ve alt yüklenicilerle
birlikte müteselsilen sorumludur.
(14) SYDF’nin kullanacağı tüm bilgisayar
programı, literatür ve diğer kaynaklar lisanslı olacaktır. Her türlü know-how
temini ve benzeri yasal prosedürü ile fikri mülkiyet hakları yerine getirilmiş
olacaktır.
(15) SYDF ve personeli, sözleşmeye
bağlanmış iş ile ilgili gerek DSİ’nin kendisine vereceği, gerekse hazırlayacağı
tüm proje, bilgi, belge, rapor ve diğer dokümanları DSİ’nin izni olmadan üçüncü
kişiler ile paylaşmayacaktır.
(16) SYDF hizmetin tamamlanmasından sonra,
hizmetin tüm süresini kapsayacak şekilde özel bir İş Sonu Raporu’nu hazırlayarak
DSİ’ye teslim eder.
Yatırımcının görev ve sorumlulukları
MADDE 14 – (1) İşe ait
gerekli tüm yasal izinlerin alınması için hazırlıkları ve başvuruları yapar,
yasal izinler alınmadan işe başlamaz, yüklenicinin de başlamasına müsaade
etmez.
(2)
İş
programını ve işe ait genel yapım metodolojisini, işin başlamasından en az dört
ay önce DSİ’ye sunar. İş programı DSİ’nin onayına tabidir.
(3)
İşi
tekniğine en uygun yapacak yükleniciyi belirler ve yüklenici ile yapım işi
sözleşmesini imzalar.
(4)
İşin
programında ve zamanında yürütülerek tamamlanması için gerekli finansmanı
sağlar. Yüklenici veya yüklenicilerin hakedişlerini öder.
(5)
Yatırımcı;
şantiyede kendisinin belirleyeceği organizasyon yapısında bir temsilcilik
bulundurur. Yatırımcı temsilcisi mühendis olmalıdır.
(6)
Yatırımcı
revize iş programını DSİ’ye derhal göndermekle ve işin durumu hakkında bilgi
vermekle yükümlüdür.
(7)
Proje
müellifine yaptırdığı su yapısı uygulama projelerini, tasarım hesaplarını ve
bunlarla ilgili dokümanları ilgili imalatların başlamasından en az otuz gün
önce SYDF’ye ve/veya DSİ’ye verir.
(8)
Yatırımcı,
proje müellifine hazırlattığı iş sonu projelerini ve tüm hesap raporlarını
DSİ’nin istediği formatta hazırlar ve DSİ ve/veya SYDF’ye verir.
(9)
Yatırımcı,
onaylanması uygun bulunmayan projeleri (kati, uygulama veya iş sonu projeleri),
gerekçesinde belirtilen görüşler doğrultusunda düzeltmeler yaptırarak tekrar
DSİ ve/veya SYDF’ye verir.
(10) Yatırımcı, işin yapımı sırasında
yüklenici tarafından veya SYDF tarafından hazırlanarak gönderilen tüm özel
şartname ve metodolojileri inceler ve uygun bulması halinde onaylar. Önerilen
yapım metodolojisi işin keşfini değiştirir nitelikte ise bu metodolojinin
uygulanması için yatırımcı temsilcisinin de onayının alınması şarttır.
(11) Yatırımcı, DSİ tarafından istenen iş
ile ilgili her türlü bilgi, belge ve dokümanı derhal vermekle sorumludur.
(12) Yatırımcı, tesisin lisans süresi
boyunca her türlü bakım ve onarımını yapar/yaptırır, DSİ standartlarında yıllık
muayene raporlarını hazırlar/hazırlatır ve bu muayene raporlarını
istenildiğinde verilmek üzere arşivler.
(13) Yatırımcı, tesiste yer alan ölçüm
aletleri ile işletmedeki tesisi sürekli olarak kontrol eder, deformasyonları
gözler, aletli ve/veya aletsiz gözlem ve ölçüm sonuçlarına dayalı raporları
düzenli olarak hazırlar ve bu raporlar doğrultusunda gerekli önlemleri önceden
alır. Yapılan ölçümlere ait raporları DSİ’nin belirleyeceği periyotta DSİ’ye verir.
(14) Yatırımcı, baraj emniyet dosyasını
oluşturur. Yatırımcı tarafından, baraj emniyet dosyasının bir nüshası baraj
yerinde bulundurulur, diğer nüshası ise DSİ’ye
gönderilir.
(15) Yatırımcı, iş sağlığı ve güvenliği
konularında mevzuat hükümlerine göre hareket eder ve gerekli tüm tedbirleri
alır ve aldırtır.
(16) Yatırımcı, tesisin işletme periyodu
boyunca her türlü can ve mal güvenliği için uyarı levhası, bariyer, korkuluk,
güvenlik kamerası, tel örgü ve benzeri şekillerde gerekli tedbirleri rezervuar
dahil belirlenen uygun yerlerde alır, görevlendireceği çalışanları vasıtası ile
alınan tedbirlerin işlerliğini denetler, ilave tedbir alınmasına gerek olup
olmadığını sürekli olarak inceler ve bölgede yaşayan vatandaşları bu konularda bilgilendirir.
(17) Yatırımcı, tesisin inşaat ve işletme
periyotları boyunca ilgili mevzuatınca öngörülen miktardaki çevresel akış
suyunu mansaba bırakır, balık geçitlerini çalıştırır ve sürekli olarak çalışır
vaziyette tutar.
(18) Yatırımcı, tesisin inşası sırasında
bölge alt yapısına ve üçüncü kişilere verdiği her türlü zararı tazmin eder.
(19) Yatırımcı, DSİ’nin yapacağı ihale
sonrasında işin denetim hizmet masrafını, EK-2’de yer alan protokol
çerçevesinde, DSİ ile SYDF arasındaki aylık hakedişlerin düzenlenmesini izleyen
en geç onbeş gün içinde, hakedişe ait bedeli DSİ’nin resmi kurumsal bütçe
hesabına nakden ve tek seferde yatıracaktır.
(20) Yatırımcı, SYDF’nin ve DSİ’nin her
türlü iklim şartlarında yaşamını sağlayacak izolasyonda ve organizasyon
yapısına uygun şekilde şantiyede gerekli büro ve yatakhaneleri, denetim işinin
başlamasından önce hazır eder. Yüklenici ayrıca şantiye çalışanlarına dinlenme
imkanı sağlayacak lokali de yapar. Bina büyüklükleri ofisler için DSİ ve
SYDF’nin her bir elemanı başına en az 10 m2, yatakhane için ise DSİ ve SYDF’nin
her bir elemanı başına en az 15 m2 olmalıdır. Yüklenici şantiye sahasının
ulaşımı 30 km’den uzak bölgelerinde de aynı ofis ve yatakhane imkanlarını
DSİ’nin istemesi durumunda temin edecektir. Bu konularda yatırımcı ve yüklenici
DSİ ve SYDF’den herhangi bir hak, bedel talep edemez.
(21) Yatırımcı, büro ve yatakhanelere
elektrik, su ve internet bağlantılarının yapımını sağlar, abonelikleri kendi
üzerine alarak bu konulardaki faturaları öder. SYDF’nin ve DSİ’nin büro ve
yatakhanelerindeki mobilya ve yataklar ile bilgisayar, ölçüm aleti ve benzeri
teknik ekipmanların tamamı Yatırımcı tarafından sağlanır. Bu konularda
yatırımcı ve yüklenici DSİ ve SYDF’den herhangi bir hak, bedel talep edemez.
(22) Yatırımcı, işin geçici kabule hazır
hale getirilmesinden ve geçici kabulde görülen ancak kabule mani olmayan eksik
ve kusurların kesin kabul tarihinden önce tamamlanmasından sorumludur.
(23) Yatırımcı, işin uzaması sebebiyle DSİ’yi sorumlu tutamaz.
(24) Bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin
dokuzuncu, on birinci, on ikinci ve on dördüncü fıkralarında öngörülen
hususlardan dolayı yatırımcı, yükleniciyle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumludur.
Yüklenicinin görev ve sorumlulukları
MADDE 15 – (1) Yüklenici;
yapım işini tekniğine, ilgili standartlara ve mevzuata uygun şekilde yapar. Bu
doğrultuda şantiyede en uygun organizasyonu
kurar.
(2)
Yüklenici;
su yapısı inşaatını, onaylı projesine uygun şekilde, DSİ kriterleri ve teknik
şartnameleri başta olmak üzere, ilgili yönetmelik, teknik şartname ve
standartlar doğrultusunda teknik ve mesleki kurallar çerçevesinde yapar.
(3)
Projelerin,
proje müellifi tarafından hazırlanmış ve DSİ veya SYDF tarafından tasdik
edilmiş olması yüklenicinin işin fen ve sanat kurallarına uygun şekilde
yapılması konusundaki sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
(4)
Yüklenici,
şantiyede imalatların miktarlarına ilişkin tüm metraj, tutanak ve ataşmanları
hazırlar, DSİ ve SYDF’nin talep etmeleri durumunda yüklenici ve/veya yatırımcı
tarafından tüm metraj, tutanak ve ataşmanlar incelenmek üzere DSİ ve/veya
SYDF’ye verilir.
(5)
Yüklenici,
şantiyedeki işlerin yürütülmesi sırasında çalıştırdığı personelin, işin ehli
olmasından sorumludur. Denetim formlarında yüklenici adına sorumlu mühendis
imza atar.
(6)
Su
yapılarının inşasında, hazırlanacak olan teknik şartnamelerde DSİ teknik
şartnameleri esas alınır ve gerektiğinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının
teknik şartnameleri de kullanılabilir. Yüklenici, işin yapımı sırasında
gerekecek tüm özel şartname ve metodolojileri hazırlar.
(7)
Yüklenici,
projede gösterilen ve DSİ veya yatırımcının yapım sırasında isteyebileceği
ölçüm cihazlarını imalatçı tavsiye ve talimatlarına uygun olarak yerleştirmekle sorumludur.
(8)
Yüklenici,
projesine ve teknik şartnamesine uygun olmadığı tespit edilen imalatların
yapımı ve kaldırılması için yatırımcıdan ve DSİ’den bedel talep edemez.
Uygunsuzluğu tespit edilen imalatları derhal kaldırarak projesine ve teknik
şartnamesine uygun şekilde yapar.
(9) Yüklenici şantiyenin güvenliğini sağlamaktan sorumludur.
(10) Yüklenicinin all risk sigortası yaptırması zorunludur.
(11) Yüklenici, çalışmalarını çevresel
etkileri minimuma indirecek şekilde yapar. İlgili mevzuatı gereği alınması
gerekli olan her türlü çevresel koruma tedbiri yüklenici tarafından alınır.
(12) Yüklenici, iş sağlığı ve güvenliği
konularında mevzuat hükümlerine göre hareket etmek ve gerekli tüm tedbirleri
almak zorundadır. Yüklenici çalıştırdığı alt yüklenicilerin de iş sağlığı ve
güvenliği konusunda mevzuat hükümlerine göre hareket etmesini sağlar.
(13) Yüklenici, tesiste yer alan ölçüm
aletleri ile inşa halindeki ve su tutma aşamasındaki tesisi sürekli olarak
kontrol eder, deformasyonları gözler, aletli ve/veya aletsiz gözlem ve ölçüm
sonuçlarına dayalı raporları düzenli olarak hazırlar ve bu raporlar
doğrultusunda gerekli önlemleri önceden alır. Yapılan ölçümlere ait raporları
DSİ’nin belirleyeceği periyotta DSİ’ye verir.
(14) Yüklenici, tesisin inşası sırasında
bölge alt yapısına ve üçüncü kişilere verdiği zararları tazmin eder.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
SYDF İzin
Belgesine ve SYDF’nin Denetim Elemanlarına İlişkin Hususlar
SYDF izin belgesi alma şartları
MADDE 16 – (1) Firmalar,
SYDF izin belgesi alabilmek için, aşağıdaki belgeleri tamamlayarak DSİ’ye bir
dilekçe ile başvurur. Dilekçe ekinde istenilen
belgeler;
a)
Faaliyet
sahasıyla ilgili olarak Firmanın iştigal ettiği konular arasında “hidroelektrik
enerji üretim tesislerinin su yapıları ve ilgili kısımları ile diğer su
yapılarının; projesine, fen ve sanat kurallarına ve ilgili mevzuatlar fenni
usul ve esaslar çerçevesinde, ülke yararına uygun şekilde ve çevre ile uyumlu
halde inşa edilmelerini sağlamak üzere, gerek proje üzerinde ve gerekse
şantiyede yapılması gereken denetim faaliyetlerini yapmak” ifadesinin de yer
aldığını gösteren Ticaret Sicil Gazetesi,
b) Ticaret ve/veya Sanayi Odası kayıt belgesinin onaylı örneği,
c)
Firma
ortaklarının ve temsile yetkililerinin noter tasdikli imza sirküleri, ç) İstihdam edilen denetim
sorumlularına ait SGK kayıtları,
d)
Firma
bünyesinde biri inşaat mühendisi olmak üzere en az iki denetim sorumlusu
özelliğine sahip personel istihdam edildiğini gösterir belgeler.
(2)
DSİ,
sunulan bu belgeleri başvuru sırasına göre değerlendirir, uygun bulunan
firmaları DSİ’nin internet adresinde ilan eder ve EK 6’ya uygun Su Yapıları
Yetkili Denetim Firması İzin Belgesi düzenler ve firmaya verir. Uygun
bulunmayan hususları yazılı olarak firmaya bildirir.
(3) SYDF, izin belgesini başka bir firmaya devredemez.
SYDF izin belgesinin iptali
MADDE 17 – (1) DSİ, aşağıda
belirtilen durumların tespiti halinde herhangi bir uyarıya gerek kalmaksızın
SYDF’nin yetkili denetim firması izin belgesini iptal eder.
a)
Su
yapılarının proje ve inşaat denetimini DSİ kriterlerinin, standartların, ilgili
mevzuat hükümlerinin gerektirdiği şekilde yerine getirmemesi halinde,
b) Başvuru belgelerinden herhangi birinin gerçeğe aykırı
düzenlendiğinin anlaşılması halinde.
(2) İzin belgesi iptal edilen SYDF
yönetici ve ortakları, bir yıl süreyle yeni izin belgesi başvurusunda bulunamaz
ve mevcut bir SYDF’de görev alamaz ve/veya ortak olamaz.
Denetim
elemanları
MADDE 18 – (1) SYDF’de görev
alacak teknik personelin; kamu hizmetlerinden kısıtlı olmaması, 26/9/2004
tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen
süreler geçmiş ve/veya affa uğramış olsa bile Devletin güvenliğine karşı
suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, milli savunmaya
karşı suçlar, devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikap,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli
iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan
kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm
olmaması zorunludur.
(2) Denetim elemanları görevlerini
ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak fen ve sanat kaidelerine göre yerine
getirir.
Denetim sorumlusu
MADDE 19 – (1) Su
yapılarının projelerinin etüt, planlama, teknik araştırma, proje yapımı, proje
kontrolü, proje tasdiki, inşa ve denetim faaliyetlerinde toplam olarak en az on
yıl çalışmış mühendis ve mimarlar denetim sorumlusu olabilirler.
(2)
Denetim
sorumlusu, tüm SYDF personelinin sevk ve idaresinden, hizmetlerin ifası için
DSİ, yatırımcı, yüklenici ve ilgili diğer birimler ve resmi kurumlar ile
gerekli yazışmaların yapılmasından, işbu Yönetmelik gereğince hazırlanacak olan
raporların düzenlenmesinden sorumludur. Sevk ve idaresi altındaki denetim
elemanlarının yaptığı iş ve işlemlerden öncelikle ilgili personel olmak üzere
denetim sorumlusu da müteselsilen sorumludur.
(3) Aynı anda başka bir SYDF’de çalıştığı
tespit edilen denetim sorumlusu, bu tespiti takip eden iki yıl süresince hiçbir
SYDF’de çalışamaz.
Denetçi mühendis
MADDE 20 – (1) Su
yapılarının projelerinin etüt, planlama, teknik araştırma, proje yapımı, proje
kontrolü, proje tasdiki, inşa ve denetim faaliyetlerinde toplam olarak en az
beş yıl çalışmış ek-1’de yer alan tabloya uygun mesleği ile ilgili mühendis ve
mimarlar denetçi mühendis olabilirler.
(2)
Denetçi
mühendisler; işin projesine, teknik şartnamesine ve ilgili mevzuatına uygun
şekilde yapılıp yapılmadığını inceler, tespit ettikleri hususları rapor eder.
(3)
Denetçi
mühendisler, görevlerini yerine getirmede denetim sorumlusuna karşı
sorumludurlar.
(4)
Denetçi
mühendis, sorumluluğu altındaki işler için aynı işte görevli yardımcı denetim
elemanlarını uygun şekilde görevlendirir, sevk ve idare eder. Sevk ve idaresi
altındaki yardımcı denetim elemanlarının yaptıkları iş ve işlemlerden öncelikle
ilgili personel olmak üzere denetçi mühendis de müteselsilen sorumludur.
Yardımcı denetim elemanı
MADDE 21 – (1) Ön lisans
veya ilgili meslek lisesi mezunu kişiler yardımcı denetim elemanı olarak görev
yapabilir. Bu okullardan mezun olmayan ancak, daha önceden toplam olarak beş
yıl süre ile su yapılarının inşaatında ve denetiminde çalıştığını belgeleyenler
yardımcı denetim elemanı olarak SYDF organizasyonu içinde görev alabilirler. Bu
durumda DSİ’den onay alınması şarttır.
(2) Yardımcı denetim elemanları,
görevlendirildiği yapılarda görevlerini yerine getirmede denetim sorumlusu ve
denetçi mühendislere karşı sorumludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kabul
İşlemleri, Uygunsuz İmalatlar ve İş Deneyim Belgeleri
Kabul işlemleri
MADDE 22 – (1) Su
yapılarının kabul işlemleri, DSİ tarafından oluşturulacak bir komisyon
tarafından yapılır.
(2)
Geçici
kabulün yapılabilmesi için yatırımcı, su yapısının projesine, fen ve sanat
kaidelerine uygun olarak bitirildiğini belirtir geçici kabul talep yazısını,
tesislerin öngörülen bitim tarihinden en az onbeş gün önce ilgili DSİ Bölge
Müdürlüğü’ne sunar. DSİ gerek görmesi durumunda işin kabule hazır olup olmadığı
konusunda SYDF’nin yazılı görüşünü alır.
(3)
DSİ
tarafından uygun görülmesi durumunda belirli ünitelere ait kısmi geçici kabul
yapılabilir.
(4)
Kabullerde
4/3/2009 tarihli ve 27159 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapım
İşleri Muayene ve Kabul Yönetmeliği esas alınır.
(5) Geçici kabulü yapılmayan tesis işletmeye açılamaz.
(6)
Kesin
kabulün yapılabilmesi için geçici kabulde görülen eksikliklerin giderildiğinin
bir tutanakla tespit edilmesi, tutanak ekinde kanıtlayıcı tüm belge ve
bilgilere, fotoğraflara yer verilmesi gerekir.
Uygunsuz imalatlar
MADDE 23 – (1) Su
yapılarının, mevzuata ve onaylı projesine aykırı yapılması halinde, SYDF bu
durumu derhal DSİ’ye bildirir. DSİ, bu durumun düzeltilmesi için yatırımcıya en
fazla otuz gün süre verir. Mevzuata ve projeye aykırılığın giderilmemesi
halinde verilen sürenin sonunda veya acil hallerde derhal, DSİ işi kısmen veya
tamamen durdurur. DSİ’nin işi kısmen veya tamamen durdurması durumunda
Yatırımcı ve Yüklenici, SYDF ve DSİ’den tazminat talep edemez. İşin
durdurulması sürecinde Yatırımcı veya Yüklenici acil olduğunu ileri sürerek
DSİ’nin onayını almadan işe tekrar başlar ise DSİ tarafından durum tespiti
yapılarak bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
İş deneyim belgeleri
MADDE 24 – (1) Lisans
sahibi özel sektöre taahhütte bulunularak gerçekleştirilen ve kabul işlemleri
DSİ tarafından yapılan işlerde, yüklenici tarafından başvuruda bulunulması ve
başvuru ekinde Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde öngörülen
belgelerin ibraz edilmesi halinde, yüklenici iş deneyim belgeleri DSİ
tarafından düzenlenir.
(2)
Kabul
işlemleri; DSİ ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının karşılıklı mutabakatı
şartı ile santral binası, şalt sahası ve enerji iletim hattı da dahil olacak
şekilde DSİ ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından birlikte de
yapılabilir. Bu durumda Yüklenici İş Deneyim Belgesi tesislerin tamamı ile
birlikte tek bir belge olarak DSİ tarafından
düzenlenir.
(3) SYDF’nin iş deneyim belgesi, DSİ tarafından düzenlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İdari
Yaptırımlar Usul ve Esasları
İdari yaptırımlar
MADDE 25 – (1) 6446 sayılı
Kanun kapsamında üretim lisansı sahibi tüzel kişilerden denetim
yaptırmayanlara, DSİ tarafından tesisin kurulu gücüne bağlı olarak megavat
başına beş bin Türk lirası idari para cezası verilir ve DSİ tarafından
yapılacak yazılı ihtardan itibaren otuz gün içinde gerekli müracaatın
yapılmaması hâlinde DSİ ile imzalanan su kullanım hakkı anlaşması iptal edilir;
sulama tesisi, isale hattı, kolektör, arıtma tesisi, taşkın ve nehir yatağı
düzenlemesi gibi diğer su yapılarında ise yatırım bedelinin binde biri
nispetinde idari para cezası verilir ve DSİ tarafından yapılacak yazılı
ihtardan itibaren otuz gün içinde gerekli müracaatın yapılmaması hâlinde su
yapısının inşaatının durdurulması için gerekli tedbirler DSİ tarafından alınır.
(2)
DSİ
tarafından denetim şirketine izin belgesi ile yetki verildiği hâlde, su
yapılarının denetimini DSİ kriterlerinin, standartların, ilgili mevzuat
hükümlerinin gerektirdiği şekilde yerine getirmeyen yetkili denetim
şirketlerine; DSİ tarafından ilk seferinde denetlenen hidroelektrik
tesislerinde, kurulu gücüne bağlı olarak megavat başına beş bin Türk lirası
idari para cezası; baraj, gölet, sulama tesisi, isale hattı, kolektör, arıtma
tesisi, taşkın ve nehir yatağı düzenlemesi gibi su yapılarında, yatırım
bedelinin binde biri nispetinde idari para cezası verilir ve eksikliklerini
düzeltmek üzere onbeş gün müddet verilir. Bu fiilin ikinci tekrarında ceza iki
katı olarak uygulanır ve eksikliklerini düzeltmek üzere onbeş gün müddet
verilir. Fiilin üçüncü tekrarında ise ceza üç katı olarak uygulanır ve su
yapıları yetkili denetim şirketinin izin belgesi DSİ tarafından iptal edilir.
İzin belgesi iptal edilen yetkili denetim şirketinin yönetici ve ortakları bir
yıl süreyle başka bir yetkili denetim şirketi kuramazlar, kurulmuş olan
şirketlerde görev alamaz ve/veya ortak olamazlar.
(3)
SYDF’ye
uygulanacak idari para cezalarında yatırım bedeli olarak, DSİ ile SYDF
arasındaki sözleşme bedelinin güncellenmiş hali esas alınır.
(4)
Yatırımcıya
uygulanacak idari para cezalarında yatırım bedeli olarak, fizibilite/planlama
raporundaki yatırım bedelinin güncellenmiş hali esas alınır.
(5)
İdari
para cezaları, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 213
sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükmü uyarınca tespit ve
ilan edilen yeniden değerleme oranında her yıl artırılarak uygulanır.
(6)
İdari
para cezaları, merkezde ilgili Daire Başkanı, taşrada Bölge Müdürü tarafından,
örneği EK 7’de bulunan İdari Para Cezası Kararı belgesi düzenlenerek karara bağlanır.
(7)
İdari
para cezası kararı, ilgililere örneği ek-8’de bulunan İdari Para Cezası
Tebligatı belgesiyle ve 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu
hükümlerine göre tebliğ edilir.
(8)
İdari
yaptırım kararının ilgili gerçek kişinin huzurunda verilmesi halinde tutanakta
bu husus açıkça belirtilir. Bu karara karşı başvurabileceği kanun yolu, mercii
ve süresine ilişkin olarak bilgilendirildikten sonra kişinin karar tutanağını
imzalaması istenir. İmzadan kaçınılması halinde bu durum tutanakta açıkça
belirtilir. Karar tutanağının bir örneği kişiye verilir.
(9)
İdari
para cezası, tebliğinden itibaren bir ay içerisinde merkezde Merkez Muhasebe
Şube Müdürlüğüne, taşrada ilgili Bölge Müdürlüğünün Muhasebe Şube Müdürlüğüne
veya banka hesaplarına ödenir. İdari para cezaları genel bütçeye gelir kaydedilir.
(10) İdari para cezasına karşı tebliğinden
itibaren otuz gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir.
(11) İdari para cezasına karşı idare mahkemesine
itiraz edilmemesi veya idare mahkemesine itiraz edilmesi halinde yargılama
aşamalarının son bulması ile idari para cezası kesinleşir. Kesinleşen idari
para cezaları, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere ilgili vergi dairesine
intikal ettirilir.
(12) İdari para cezası otuz gün içerisinde
ödenir ise söz konusu cezadan ¼ oranında indirim uygulanır.
(13) Ödeme süresi içerisinde yapılacak
müracaat üzerine idari para cezasına muhatap olanın ekonomik durumunun müsait
olmaması halinde ilk taksitinin peşin ödenmesi şartıyla, bir yıl içerisinde ve
dört eşit taksit halinde ödenmesine, para cezasını veren birim tarafından karar
verilebilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
İş sağlığı ve güvenliği
MADDE 26 – (1) Şantiyede iş
sağlığı ve güvenliğinin sağlanması, mevcut sağlık ve güvenlik şartlarının
iyileştirilmesi için, yatırımcı ve yüklenici tarafından konu ile ilgili mevzuatta belirtilen hususlar
yerine getirilir ve uygun iş sağlığı ve güvenliği tedbirleri alınır.
Yayın hakları
MADDE 27 – (1) SYDF,
yatırımcı ve yüklenici; DSİ’nin yazılı izni alındıktan sonra, inşa edilen,
incelenen, onaylanan ve denetlenen iş ile ilgili yazı, makale, kitap ve rapor
yayınlayabilir.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 28 – (1) 13/5/2011
tarihli ve 27933 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Yapıları Denetim
Hizmetleri Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
İş deneyim belgesi
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında, DSİ tarafından SYDF’yi belirlemek üzere yapılacak
Denetim Hizmet Alım İhalelerinde, işin ilk defa sunulacak yeni bir hizmet türü
olması ve daha önce bu hizmeti yerine getirmiş yeterli sayıda istekli
bulunmaması sebebi ile Danışmanlık Hizmet Alım İhaleleri Uygulama Yönetmeliği
29 uncu maddesinde istenecek belgeler başlığı altındaki 3 üncü fıkrada
belirtilen hususlar göz önünde bulundurularak, bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten başlamak üzere işlerin niteliği göz önünde bulundurularak üç
yıl süre ile SYDF’nin iş deneyimi aranmayabilir.
İnşaatı devam eden su yapıları
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte inşaatı devam eden su yapılarının fiziki
gerçekleşme oranı, %50 ve üzeri ise denetim hizmetleri DSİ tarafından
yapılacaktır. Bu fiziki gerçekleşme oranı, DSİ tarafından tespit edilecektir.
(2)
Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte inşaatı devam eden su yapılarının fiziki
gerçekleşme oranının %50 veya üzeri olan ve tesis inşaat iş programına göre
tesisin tamamlanma tarihi 31/12/2015 ve daha sonra olan su yapılarının
denetimi, DSİ tarafından denetim hizmeti alınarak yaptırılabilir.
(3)
Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte inşaatı devam eden su yapılarının DSİ
tarafından yapılacak denetim hizmeti için denetim masrafı olarak, DSİ
tarafından Yİ-ÜFE kullanılarak cari yıl fiyatları ile tespit edilecek tesis
bedelinin inşaatı tamamlanmayan kısmına karşılık gelen bedelin %3’ü denetim
masrafı olarak yatırımcıdan alınır. Bu bedel, protokolün imzalanmasından
itibaren, iş bitim tarihini geçmeyecek şekilde ve en fazla on eşit taksit
halinde her ayın onbeşinde DSİ’nin resmi kurumsal bütçe hesabına yatırılır.
Mesleki deneyim belgeleri
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğünden önce verilen Mesleki Deneyim
Belgeleri geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 29 – (1) Bu Yönetmelik
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Devlet Su İşleri
Genel Müdürü yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder